Jak by měl vypadat adaptační plán pro dítě s poruchou autistického spektra?
Potřebuje vaše dítě pomoc ve škole, protože nezvládá výuku? Potřebujete se poradit o vzdělávání vašeho dítěte, nebo vás obecně zajímají práva a povinnosti dětí/rodičů ve vzdělávání? Své dotazy můžete posílat na poradna@spoluskola.cz.

Zdroj: Spoluškola
Otázka
Dcera má poruchu autistického spektra a po prázdninách nastupuje do běžné základní školy. Speciálně pedagogické centrum (SPC) jí přiznalo podpůrné opatření asistent pedagoga a v případě potřeby i adaptační plán. Trápí nás, jak bude probíhat její začlenění do třídního kolektivu, protože je citlivá na změny, hluk, má problém v kontaktu s cizími lidmi. Rádi bychom se proto zeptali, co by měl takový adaptační plán pro dítě s PAS konkrétně obsahovat? Jaké praktické kroky by měla škola podniknout, aby se dcera cítila bezpečněji a její přechod do školního prostředí byl co nejplynulejší?
Odpověď
Doporučení SPC v podobě asistenta pedagoga a adaptačního plánu jsou klíčové nástroje pro úspěšný začátek školní docházky vaší dcery. Adaptační plán by měl být co nejkonkrétnější a vycházet přímo z potřeb vaší dcery, které jste s SPC probrali. Ideální adaptační plán by měl obsahovat tyto body:
1. Postupná a flexibilní docházka
Dohodněte se se školou na postupném zvyšování délky pobytu ve škole. Pro dítě s PAS je velkým stresem být najednou v cizím prostředí celý den. Doporučuje se začít s docházkou na hodinu nebo dvě denně a dobu postupně prodlužovat podle individuální pohody dítěte.
2. Seznámení se s prostředím a osobami
Je klíčové, aby se dcera před začátkem školního roku seznámila s budovou, třídou, učitelem a asistentem pedagoga. Naplánujte si několik krátkých návštěv, kde si vše v klidu prohlédne a na nové tváře si zvykne. Je možné požádat učitele a asistenta pedagoga o fotografie sebe i třídy.
3. Identifikace stresorů a podpora
Plán by měl jasně definovat, co je pro dceru spouštěčem úzkosti (např. hluk, fyzický kontakt, změny v denním režimu). V plánu by měly být navrženy konkrétní strategie, jak těmto situacím předcházet, nebo jak na ně reagovat.
4. Klidové a bezpečné místo
Domluvte si se školou, že dcera bude mít ve třídě nebo v její blízkosti vyhrazené klidové a bezpečné místo (např. koutek se sluchátky), kam se může kdykoliv uchýlit, když se bude cítit přetížena.
5. Komunikační nástroje
V plánu je dobré specifikovat, jakým způsobem bude probíhat komunikace mezi vámi a školou. Může to být denní deník, email nebo osobní setkání. Důležitá je také komunikace s asistentem pedagoga, který je vaším hlavním spojencem při vzdělávání dcery. V případě potřeby je dobré zvážit možnost využívání prvků alternativní komunikace.
Škola má ze zákona povinnost zajistit vaší dceři vzdělávání v souladu s jejím doporučením ze Speciálně pedagogického centra (SPC). Pamatujte, že nejdůležitější je spolupráce a otevřená komunikace s vedením školy a učiteli. Čím více informací o dceři poskytnete a čím lépe objasníte její potřeby, tím snazší bude pro školu poskytnout jí adekvátní podporu.
Další dotazy najdete v rubrice poradna. Máte vlastní dotaz? Pošlete jej na poradna@spoluskola.cz. Na uvedeném emailu se vašim dotazům budou věnovat zkušené právničky.
Autor: Spoluškola, z. s.