České školy trápí nejhorší klima v rámci 45 zemí: Mediace pomáhá ohroženým dětem znovu najít místo ve škole i chuť se učit

05.12.2025 Spoluškola, z. s.

Více než 40 % českých dětí se do školy netěší a jen necelá desetina žáků ji označuje za místo, kde jsou skutečně rádi¹. Stále častěji se mluví o zhoršující se psychické pohodě dětí, rostoucí míře úzkostí i pocitu osamělosti. Na vině nejsou jen nároky na výkon, ale také napjaté vztahy – mezi žáky, učiteli a rodiči. Právě ty přitom mohou zásadně ovlivnit, jak se děti ve škole cítí. Zkušenosti Spoluškoly ukazují, že klíčem k lepším vztahům ve škole může být mediace – odborně vedený dialog, který pomáhá obnovit porozumění a důvěru mezi rodiči, školou a dětmi.

České školy trápí nejhorší klima v rámci 45 zemí: Mediace pomáhá ohroženým dětem znovu najít místo ve škole i chuť se učit

Zdroj: Spoluškola

Mediace: nástroj, který pomáhá školám i rodinám

„Ve chvíli, kdy komunikace mezi rodiči a školou selhává, dítě často ztrácí pocit bezpečí a oporu. Mediace pomáhá obnovit spolupráci a dává prostor, aby všechny strany mohly být slyšeny,“ vysvětluje Marta Ptáčková, právnička a mediátorka Spoluškoly. Podle ní mediace ve školním prostředí nejen řeší konkrétní konflikty, ale zlepšuje i celkovou atmosféru. „Když rodiče a učitelé najdou společný jazyk, uleví se především dítěti. Vede to k menšímu stresu, větší motivaci a někdy i ke zlepšení jeho duševního zdraví,“ dodává Ptáčková.

Proč jsou vztahy ve škole klíčové

Výzkumy dlouhodobě potvrzují, že pocit sounáležitosti a dobré vztahy mají zásadní dopad na duševní zdraví i studijní výsledky žáků. Podle mezinárodního šetření HBSC 2024² se 40 % českých dětí do školy netěší a méně než polovina věří, že si spolužáci navzájem pomáhají. Data PISA 2022³ ukazují, že osaměle se cítí až 21 % českých žáků a jen 49 % z nich má pocit, že se jejich učitel skutečně zajímá o jejich pokrok. Stejně tak Česká školní inspekce⁴ upozorňuje, že kvalita vztahů ve škole je jedním z nejsilnějších faktorů vzdělávací úspěšnosti i psychické pohody dětí.

Adamův příběh: Když se konflikt promění v porozumění

Patnáctiletý Adam zažil, jak může nesoulad  mezi školou a rodinou ovlivnit celý jeho život. Po závažném rodinném traumatu se začal zhoršovat ve škole. Opakoval ročník, měl potíže s koncentrací i chováním a nakonec mu hrozilo, že nedokončí povinnou školní docházku. Do situace se zapojil tým Spoluškoly spolu s klinickým psychologem. Následovala tři mediační setkání mezi školou a rodiči, kde mohl být slyšen i samotný Adam – prostřednictvím dopisu, který napsal svým učitelům. Poprvé měl možnost říct, co skutečně potřebuje. Výsledkem mediace byla jasně nastavená pravidla podpory – úprava výuky, snížení tlaku na výkon, posílení asistence a pravidelná komunikace mezi školou a rodinou. Díky tomu Adam školu dokončil a úspěšně složil zkoušky na střední školu.

Školy, které dávají důvěru, dávají dětem šanci

Mediace není jen krizovým řešením, ale i nástrojem prevence. Pomáhá budovat důvěru mezi rodiči, školou a poradenskými zařízeními (PPP, SPC), zlepšuje komunikaci a učí všechny strany konstruktivně hledat řešení.

“Naše škola využila mediaci jako nástroj k řešení vzniklé konfliktní situace mezi školou a zákonnými zástupci žáka. Naše komunikace byla tzv. patová.,” říká Mgr. Jana Petrová, ředitelka ZŠ a MŠ U Lesa, Karviná. Proces mediace umožnil všem stranám otevřeně komunikovat o vzniklých problémech, pojmenovat hlavní příčiny nedorozumění a společně hledat řešení přijatelná pro obě strany. Díky tomuto postupu došlo ke zlepšení vzájemné komunikace, k vytvoření dohody, která přispěla ke stabilizaci vztahů mezi školou a rodinou žáka, dodává. Škola hodnotí využití mediace jako jeden z efektivních prostředků pro řešení napjatých situací, sporů a současně jako přínosný nástroj patových konfliktů.

Podle zkušeností Spoluškoly končí většina mediací dohodou a konkrétním plánem podpory dítěte, které je jinak ohrožené školním neúspěchem včetně ukončení školní docházky. Mediace je určena rodičům, školám, zřizovatelům ad., kteří řeší nedorozumění nebo náročnou situaci ve vzdělávání a nedaří se jim najít shodu.

Spoluškola: pomoc tam, kde běžná komunikace nestačí

Spoluškola nabízí mediace školám i rodičům zdarma. Jejich cílem je podpořit všechny zúčastněné v hledání řešení, které respektuje potřeby dítěte a zlepšuje spolupráci mezi školou, rodinou a poradenským systémem. „Mediace přináší do škol klid, bezpečí a znovu dává dětem pocit, že do školy patří,“ shrnuje Marta Ptáčková. Zájemci o mediaci se mohou obrátit na Spoluškolu prostřednictvím e-mailu mediace@spoluskola.cz.

Další služby Spoluškoly: bezplatná právní poradna

Bezplatná právní poradna Spoluškoly pomáhá lépe se orientovat v právech i povinnostech dětí a dalších aktérů ve vzdělávání. Nejčastěji řešíme: nastavení podpůrných opatření a jejich financování, spolupráci s PPP/SPC, (ne)přijetí do školy z důvodů znevýhodnění dítěte a mnoho dalšího. Poradna za svou existenci od roku 2015 pomohla už stovkám rodičů, resp. dětí.


Autor: Spoluškola, z. s.

Zdroje:

¹ HBSC tým ČR, Univerzita Palackého v Olomouci. (2024). Zdraví a životní styl českých školáků – Výsledky studie HBSC 2024. Olomouc: Univerzita Palackého.
² OECD. (2023). PISA 2022 Results (Volume III): Well-being and sense of belonging at school – Country note: Czech Republic. Paris: OECD Publishing.
³ Česká školní inspekce. (2024). Školy, do kterých se žáci těší. Praha: ČŠI.
⁴ Fan, X., & Chen, M. (2001); Hill, N. E., & Tyson, D. F. (2009); Burrell, N. A. et al. (2003).

Děti Chování Rodič Škola Výchova dětí Vztahy Komunikace



Další články



Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2025 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes