Když se rodina rozrůstá: posuzování připravenosti na přijetí dalšího dítěte

08.10.2025 Rodinná síť

V rámci projektu MPSV „Standardizace procesu zabezpečení náhradní rodinné péče o děti“, financovaného z Evropského sociálního fondu plus a státního rozpočtu, jehož realizace probíhá v letech 2022–2025, jsme se mimo jiné zaměřili na proces psychologického posouzení zájemců o náhradní rodinnou péči.

Když se rodina rozrůstá: posuzování připravenosti na přijetí dalšího dítěte

Zdroj: unsplash.com

Externí tým psychologů posuzoval jednotlivce, páry i celé rodiny s dětmi, což nám umožnilo nahlédnout na přijetí dítěte do rodiny v celé jeho šíři – od potřeb dětí, které do rodin přicházejí, až po připravenost a kapacitu samotných rodin.

V náhradní rodinné péči jsou tyto dva pohledy neoddělitelné. Porozumění příběhu a potřebám dítěte jde ruku v ruce s porozuměním schopnostem, možnostem a limitům budoucích rodičů. Je to citlivá práce s „párováním“ – hledáním té nejlepší možné shody mezi dítětem a rodinou, aby vznikl vztah, který bude pro obě strany bezpečný, stabilní a naplňující.

Proto má smysl přemýšlet nejen o tom, jak zajistit, aby dítě mohlo psát nové kapitoly svého života v bezpečném a láskyplném prostředí, ale i o tom, jaké schopnosti a postoje by měli mít náhradní rodiče, aby to dokázali. Čím dál více se proto mluví o tzv. terapeutickém rodičovství, které přináší do náhradních rodin hlubší porozumění specifickým potřebám přijatých dětí, posiluje rodiče v jejich roli a pomáhá celému rodinnému systému lépe fungovat (Goldingová, 2022). Roste i komunita terapeutů pracujících s principy dyadické vývojové psychoterapie, zaměřené na posilování vztahu mezi náhradním rodičem a dítětem (Hughes, 2024).

Právě na potřebné schopnosti a postoje náhradních rodičů se zaměřuje kompetenční model pro výkon náhradního rodičovství, objevující se v metodických doporučeních MPSV (např. i k psychologickému posuzování žadatelů). Popisuje sedm klíčových oblastí důležitých pro zdravý vývoj přijatého dítěte a stabilitu náhradní rodiny:

  • Schopnost pečovat o dítě a naplňovat jeho vývojové potřeby – umět dítěti zajistit vše potřebné pro jeho fyzický, emoční i sociální rozvoj, včetně podpory jeho zájmů a vzdělávání.
  • Schopnost zajistit dítěti stabilitu – vytvářet předvídatelné prostředí, ve kterém má dítě jistotu, že o něj bude dlouhodobě postaráno.
  • Schopnost zajistit dítěti bezpečí – chránit dítě před fyzickým i psychickým ohrožením a vytvářet pocit bezpečí doma i v běžném životě.
  • Schopnost navázat s dítětem blízký vztah – budovat vzájemnou důvěru a citové pouto, které pomáhá dítěti cítit se přijato a milováno.
  • Schopnost podporovat vztahy mezi dětmi a jejich rodinami – pomáhat dítěti udržovat kontakt s biologickými příbuznými, pokud je to pro něj bezpečné a prospěšné.
  • Schopnost spolupráce – dokázat otevřeně komunikovat a spolupracovat s odborníky, úřady, školou a dalšími lidmi, kteří jsou pro dítě důležití.
  • Schopnost seberozvoje a sebepéče – umět si říct o pomoc, pečovat o vlastní pohodu a hledat nové způsoby, jak být pro dítě co nejlepším rodičem.

Tyto kompetence nejsou „kontrolním seznamem“, který musí být od začátku stoprocentně odškrtnutý. Spíše slouží jako vodítko k zamyšlení nad silnými stránkami i oblastmi, které je možné nebo nutné rozvíjet, posilovat nebo teprve získávat. A měly by zájemce provázet i v době, když už se stane náhradním rodičem. Adaptací kompetencí do systému NRP, aby byly sledovány u žadatelů o NRP, ale i náhradního rodiče, se MPSV bude věnovat v rámci další své projektové aktivity.

A právě zde se otevírá prostor pro jednu z nejdůležitějších otázek rodin, které již děti mají – ať už vlastní biologické, nebo dříve přijaté. Připravenost na přijetí dalšího dítěte totiž není jen otázkou dobrého úmyslu, ale i reálných možností a kapacity rodiny.

Rodina s biologickými dětmi

Rodina, která pečuje o děti narozené do rodiny, by měla především zvážit, jak jsou její nezletilí členové psychicky křehcí, jaké mají specifické zdravotní, výchovné či jiné potřeby a jak zvládají přijímat a zpracovávat změny. Psychicky křehký jedinec je citlivější a zranitelnější vůči psychickému stresu či emocionálním výzvám, může se snadněji přetížit a hůře se adaptovat na novou situaci. Přijetí dalšího dítěte by pro něj mohlo být větší zátěží, než je žádoucí, a dobrý záměr by se mohl proměnit v nechtěné komplikace.

Děti se specifickými zdravotními či výchovnými potřebami mohou být myšlenkou přijetí nového člena rodiny nadšeny. Je však nutné realisticky zvážit, zda rodiče budou mít kapacitu dlouhodobě pečovat o další dítě, jehož potřeby mohou být stejně nebo dokonce více náročné. Přijetí dítěte do NRP je tak trochu (řečeno samozřejmě s nadsázkou) jako „Kinder-vajíčko“ – víte, že uvnitř je hračka, ale přesně nevíte, jaká. I při pečlivém posouzení je možné potřeby dítěte odhadnout jen s určitou pravděpodobností a mnohé se projeví až časem.

Klíčová je i schopnost rodiny zvládat změny. Představte si, že se jedete seznámit s dítětem, které by se mohlo stát součástí vaší rodiny. Rozhodnete se ho přijmout a začíná proces předávání. Ten může trvat dny, týdny i měsíce a pozornost rodičů se v té době často soustředí na nové dítě. Jak to ponese vaše vlastní dítě? Dokáže se mu věnovat někdo jiný z rodiny? Jak zvládne přesun pozornosti, jinou atmosféru a nové rodinné uspořádání? Tyto otázky je dobré otevřít i s dětmi samotnými.

Rodina s přijatými dětmi

Rodina, která již pečuje o děti, které byly v minulosti do rodiny přijaty, by měla vždy pečlivě zvažovat přijetí dalšího člena. Každé přijaté dítě samo o sobě má specifické potřeby, ať už jsou v daném čase viditelné nebo ne. Víme, že některá vývojová období jsou k rodičům laskavější a některá méně (např. puberta). Také víme, že v důsledku vývojového traumatu je u pěstounských či adoptivních dětí často narušen emoční či sociální vývoj a ony tak mohou reagovat jinak, než by se u nich vzhledem k jejich věku dalo očekávat. Jsou různě tradované mýty – např. že rozestup mezi přijatými sourozenci by měl být minimálně dva roky atd. Zastáváme stanovisko, že tak, jako každé dítě je jedinečné, tak i každá rodina je jedinečná a zaslouží si tudíž individuální posouzení, nelze uplatňovat nějaké obecné pravdy. Faktem však zůstává, že mnoho dětí přijatých se potýká s následky komplexního vývojového traumatu.

Vždy bychom měli uplatňovat hledisko toho, že dítě, které by do rodiny mělo přijít, by nemělo být řešením situace v rodině či vztahu (např. snaha o znovuobnovení partnerského vztahu společným projektem – přijetím dítěte) či záplatou na touhu po sourozenci (aby na něj byl kladen požadavek, že má být pro někoho „parťákem“).

A proč ne? Mnoho dětí v náhradních rodinách se potýká s následky raného traumatu a neadekvátního uspokojování jejich fyzických, psychických a emocionálních potřeb. Metaanalýza z roku 2018 poukázala na to, že 40 % dětí v pěstounské péči vykazuje vývojové nebo psychické problémy, včetně nejisté vazby (Vasileva, Petermann, 2018).

Výzvy a přínosy

Přijetí dítěte do pěstounské péče může přinést i cenné přínosy pro biologické děti – rozvoj empatie, sociální inteligence, porozumění různým životním příběhům či schopnost spolupracovat a řešit konflikty. Rodina se může obohatit o nové zvyky a kulturní perspektivy. Děti se zároveň učí hodnotě solidarity a pomoci druhým (Noble-Carr a kol., 2015).

Rádi bychom zdůraznili, že tyto postřehy vycházejí z praxe a nejsou dogmatem. Slovy Malého prince – jsme „zodpovědní za toho, koho jsme k sobě připoutali“. Proto je dobré rozhodnutí o přijetí dítěte dělat s plným vědomím reálných možností rodiny a s ohledem na načasování. Někdy totiž není špatný samotný záměr, ale právě chvíle, kdy se ho snažíme uskutečnit.

 

Zdroj: Rodinná síť

Hughes, D.: Dyadická vývojová psychoterapie jako rodinná terapie attachmentu. 65. pole, 2024

Goldingová, K.S.: Terapeutické rodičovství: Metodika pro výuku pěstounů a adoptivních rodičů. 65. pole, 2024

Noble-Carr, D., Farnham, J., Dean, C., & Barry, E. (2015). Needs and Experiences of Biological Children of Foster Carers. Research to Practice Series, Issue 8, January. Canberra: Institute of Child Protection Studies, ACU.

Vasileva M., Petermann F.: Attachment, Development, and Mental Health in Abused and Neglected Preschool Children in Foster Care, Trauma, Violence & Abuse, Vol. 19, No. 4 (October 2018) pp. 443-458 (16 pages), Sage Publications, Inc.

Mgr. Eliška Valouchová

Mgr. Petra Maxová

Bc. Silvie Pazderová

Děti Náhradní rodič, pěstoun, hostitel Rodina Výchova dětí Vztahy



Další články



Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2025 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes