Rychlost – skutečný zabiják na silnicích, který nás stojí životy
Přidat plyn, projet prázdnou dálnicí nebo dojet rychleji do práce. Rychlá jízda je pro mnoho řidičů lákadlem, tak trochu adrenalinem, který si můžeme užít i mimo závodní dráhu. Jenže kouzlo rychlé jízdy zmizí, jakmile se na silnici střetnete s realitou a limity fyziky i technologií aut. Nepřiměřená rychlost je tragickým fenoménem, kvůli kterému ročně ztrácíme stovky lidských životů. Pojďme si to říct na rovinu – rychlost zkrátka zabíjí. A ne vždy jde o tu, při které překračujeme povolené limity.

Zdroj: Platforma Vize 0
Rychlostní limity nejsou jen čísla na značce
Rychlá jízda možná přináší adrenalin, ale její následky mohou být fatální – pro vás, pro vaše blízké i ostatní účastníky provozu. Statistiky Policie ČR ukazují, že nepřizpůsobení rychlosti dopravně-technickému stavu vozovky bylo v období leden–říjen 2024 nejtragičtější příčinou nehod řidičů motorových vozidel, při níž zahynulo 61 lidí (17,4 % všech usmrcených).
„Ano, rychlost samozřejmě zabíjet může. Hlavně když se objeví auto v rukou nezkušeného nebo méně zodpovědného řidiče. Přece jenom čím vyšší rychlost, tím vyšší kinetická energie. A ona navíc roste se čtvercem rychlosti. Takže když jedu dvakrát tak rychle, tak mám čtyřikrát tak větší energii.“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský. Dodává, že právě tato skutečnost je důvodem, proč jsou rychlostní limity nezbytné – brání tragickým následkům, které s sebou vysoká rychlost může přinést, zvláště ve vyhrocených situacích na silnici.
Jinými slovy – vysoká rychlost násobí následky nehody. Je velký rozdíl, pokud do překážky narazíme rychlostí 50 či 60 km/h. Rozdíl 10 km/h s sebou nese rozdíl v kinetické energii o 44 %. A to není málo.
Nepřiměřená rychlost: Horší než překročení rychlostního limitu
Mnoho řidičů si myslí, že když dodrží maximální povolenou rychlost, jsou v suchu. Jenže bezpečná rychlost nemusí být nutně ta nejvyšší povolená. Například za špatných podmínek, jako je mlha, déšť nebo šero, je potřeba přizpůsobit rychlost okolnostem a zpomalit. Na mokré dálnici byste neměli jet stovkou, zatímco na úseku s mnoha chodci ani padesátkou.
Přizpůsobení rychlosti je známkou zkušeného a zodpovědného řidiče. Dopravní expert Roman Budský k tomu dále dodává: „Jet 50 nebo 60 km v hodině v obci, to je náramný rozdíl. Tam opravdu doporučuji, aby si člověk uvědomil kudy jede, a jestliže je tam koncentrace chodců, tak si říct, no to je rychlost maximálně povolená. Jestliže tady je nějaký větší šrumec lidí, no tak pojedu třeba 30, to není ale hanba toho šoféra. Zkušený řidič tam, kde to takzvaně zavání nějakým průšvihem, jede krokem. Naopak tam, kde je volná silnice ideální podmínky, tak nezdržuje a jede na rychlostním limitu.” Na silnici by měl každý myslet nejen na své bezpečí, ale i na ostatní, a pokud si někdo chce vyzkoušet své dovednosti, jsou ideální volbou kurzy bezpečné jízdy na uzavřeném okruhu.
Bezpečná rychlost je pojem, který se často zanedbává, přestože hraje klíčovou roli v silniční bezpečnosti. „Můžeme totiž jet sice v rychlostním limitu, a přesto být nebezpeční, a naopak,“ upozorňuje dopravní expert. Jako příklad uvádí extrémně pomalou jízdu. Šneci svou nízkou rychlostí blokují provoz, brzdí plynulost dopravy a zbytečně vytvářejí kolony. Takové chování může způsobovat neadekvátní reakce ostatních řidičů a zvyšovat napětí i riziko nehod. Nebezpečí tedy nespočívá pouze ve vysoké rychlosti.
Kampaň Nenechtese rozladit – Řitiči se zaměřuje právě na takové typy chování na silnicích. Pomocí identifikace různých archetypů řidičů, jako je Závodník, Šnek a další, poukazuje na jejich rizikové vlastnosti, důsledky pro ostatní účastníky provozu i způsoby, jak si s nimi poradit.
Hazard nejen za volantem osobního auta
Na silnicích se s překračováním rychlosti nesetkáváme pouze u osobních aut, ale také u obrovských kolosů, jakými jsou kamiony. „Opravdu se jezdí svižněji, než by se mělo. Ale co mě překvapuje, že hodně svižně jezdí i kamiony.“ říká dopravní expert Roman Budský. Takové vozidlo, naložené desítkami tun, které navíc nedodržuje bezpečný odstup, se může stát smrtící zbraní. Stačí jen malá nepozornost nebo náhlá překážka na silnici a následky bývají tragické – zdemolované kabiny, návěsy stlačené na sobě a záběry z dálnic, které mluví za vše. Budský podotýká: „Když pojede po dálnici tirák, který jede 90, tak to nejednou bývá ten, co zdržuje. Mnohdy už tam mají naloženo pětadevadesát. Pokud musí takto rozjetý mastodont prudce zastavit, má oproti vozidlu jedoucímu osmdesátkou o více než 40 procent delší brzdnou dráhu.“ Překračování rychlosti, nedodržení bezpečného odstupu, únava nebo nepozornost profesionálních řidičů představují nebezpečnou kombinaci, která na našich dálnicích pravidelně způsobuje vážné nehody.
Také motorkáři rychlost často podceňují, což je obzvláště nebezpečné, protože na rozdíl od řidičů automobilů nejsou chráněni žádnou konstrukcí. Jakýkoliv střet nebo pád tak pro ně může mít fatální následky. Vysoká rychlost navíc výrazně zužuje zorné pole a ztěžuje předvídání rizik, což je zásadní zejména při nečekaných překážkách nebo změnách na vozovce. Aby se těmto situacím vyhnuli, měli by motorkáři zpomalit, věnovat větší pozornost své rychlosti a zlepšit kontrolu nad svým strojem. Díky tomu nejen zvýší svou schopnost rychle reagovat v krizových situacích, ale zároveň dají ostatním účastníkům provozu více času na to, aby je zaregistrovali.
Fyziku neošálíte ani pomocí technologií
I když jsou moderní auta vybavena airbagy, elektronickými asistenty a dalšími bezpečnostními systémy, při nehodách ve vysoké rychlosti ani technologie nezaručí přežití. Při prudkém nárazu nastává tzv. decelerační trauma – tělo sice zastaví bezpečnostní pásy, ale vnitřní orgány se setrvačností pohybují dál, což často končí fatálním poškozením. Fyzikální zákony jednoduše nelze obejít, a ani sebelepší výbava je nedokáže změnit. Skutečnou ochranou proto zůstává především zodpovědná a ohleduplná jízda, která může mnohým tragédiím předejít.
Postihy se prodraží
Překročit nejvyšší povolenou rychlost rozhodně není jen drobné porušení. Riskujete vysoké pokuty, připsání bodů, odebrání řidičského průkazu, ale třeba i zabavení vozidla. Ve Francii například za překročení rychlosti o 50 km/h zaplatíte 3 750 eur, přijdete o 6 bodů a můžete dostat zákaz řízení na tři roky. Pokud na české dálnici překročíte maximálně povolený rychlostní limit o 50 a více km/h, čeká vás finanční postih ve výši 7 až 25 tisíc korun, k tomu vám bude uděleno 6 trestných bodů a jako zvláštní prémie zákaz řízení od 6 do 18 měsíců. Stojí to za to? Nejspíš ne.
Vaše odpovědnost, vaše volba
Nechte své závodní ambice na okruhu a za volantem se zaměřte na bezpečnost a pohodu – cílem není jen dorazit, ale dorazit v pořádku. Vždy je třeba dodržovat bezpečnou rychlost, která odpovídá aktuálním podmínkám na silnici.
Pokud nevíte, jak se vypořádat se závodníky, šneky a dalšími problémovými řidiči, navštivte web www.ritici.cz. Najdete tam praktické tipy, jak takové situace zvládnout s nadhledem a v klidu. Pro další užitečné informace si přečtěte další články a sledujte nás na sociálních sítích.
Video ke zhlédnutí ZDE.
Zdroj: Platforma Vize 0