Češky za volantem: Opatrné, zodpovědné. A přesto pod tlakem

29.09.2025 Platforma VIZE 0, z.ú.

Devět z deseti českých řidiček se na silnicích setkává s agresivitou. Přesto řídí bezpečněji než muži. Platforma VIZE 0 byla odborným garantem průzkumu zaměřeného na ženy – řidičky, který zorganizoval magazín Žena v autě. Výsledky jasně ukazují, že ženy jsou za volantem zodpovědné, obezřetné, ale zároveň čelí celé řadě předsudků a nepříjemných situací.

Češky za volantem: Opatrné, zodpovědné. A přesto pod tlakem

Zdroj: Platforma VIZE 0

Agrese na silnici: Devět z deseti žen to zná z první ruky

Z průzkumu magazínu vyplynulo, že až 91 % řidiček se setkává s agresivním chováním ostatních účastníků provozu. Nejčastěji zmiňují tzv. myškování, nebezpečné předjíždění zprava, závodění nebo dokonce fyzické napadení. Do výčtu patří i troubení, slovní útoky, gesta nebo lepení se na zadek auta.

Tyto situace v ženách vyvolávají především nervozitu a vztek. U části žen ale dochází i k vyvolání strachu, což může mít zásadní vliv na jejich chování i pocit bezpečí za volantem.

Agresivní chování přitom není vůbec ojedinělé. Podle výzkumu agentury STEM/MARK z roku 2020 přiznává téměř 70 % řidičů, že se někdy nechají vyprovokovat k agresivnější jízdě. U mladých řidičů ve věku 18–29 let je to dokonce alarmujících 82 %. Agrese tak není výjimkou, ale běžnou součástí českých silnic, o to důležitější je ji brát vážně.

Co ženy označují za nejčastější formy agrese?

  • Myškování (14 %)
  • Předjíždění zprava (13 %)
  • Závodění nebo fyzické napadení (shodně 12 %)
  • Gesta, urážky, troubení, problikávání

A jak na to ženy reagují?

  • 37 % žen přiznává nervozitu
  • 36 % pocítí vztek
  • 15 % se jednoduše bojí

Co ženy považují za své silné stránky?

Každá třetí žena za volantem říká, že její předností je obezřetná jízda, a téměř čtvrtina žen si cení svého důsledného dodržování pravidel silničního provozu. 

Pozitivně ženy ve výzkumu Žena v autě hodnotily také svou schopnost soustředit se a rychle reagovat, případně zvládat více věcí najednou (např. řízení a konverzaci).

Naopak jen 3 % žen uvedly, že jejich silnou stránkou je plynulá a předvídatelná jízda. Může to naznačovat nejen kritičtější sebehodnocení, ale i vliv společenských předsudků, které ženy za volantem dlouhodobě provázejí.

TOP ženské řidičské přednosti podle průzkumu Žena v autě:

  • Obezřetnost (35 %)
  • Dodržování pravidel (23 %)
  • Pozornost a rychlé reakce (14 %)
  • Multitasking (9 %)
  • Plynulost jízdy – tady si věří jen 3 %

Ženy v dopravě obecně méně riskují, jezdí zodpovědněji a častěji se poutají bezpečnostním pásem. To potvrzují i data Centra dopravního výzkumu: v období od ledna 2021 do července 2024 tvořily nepřipoutané ženy 24 % všech žen usmrcených při nehodách v automobilech, zatímco u mužů šlo o 30 %. V případě lehkých zranění nebyly připoutány pouze 3 % žen, u mužů to bylo více než dvojnásobek (7 %).


Bezpečí hraje u žen klíčovou roli. Podle Ministerstva dopravy ženy při cestování přikládají osobnímu pocitu bezpečí větší význam než muži, a to napříč věkovými skupinami. Zároveň ale platí, že vnímání důležitosti bezpečí roste s věkem u obou pohlaví. (Dopravníchování žen v datech, Ministerstvo dopravy ČR, 2020)

Rozdíly se odráží i v přestupkové statistice. Ačkoliv muži tvoří 56 % všech řidičů (oproti 44 % žen), na konci roku 2024 drželi 81,17 % všech trestných bodů. Přestože muži v průměru tráví za volantem více času a ujedou více kilometrů, teoreticky by měli mít více zkušeností a méně chybovat. Statistiky však ukazují opak. (Statistika&My,ČSÚ, 2021)

A co ženy považují za své slabiny?

Nejčastěji ženy zmiňují potíže s parkováním (34 %), nejistotu při řízení (27 %) a jízdu za ztížených podmínek, tedy v noci, za deště nebo sněžení (25 %). Naopak 10 % řidiček uvedlo, že při řízení žádné výrazné obtíže nevnímá. Jako slabinu uvedla pomalou jízdu jen malá část respondentek (4 %).

Stereotypy přetrvávají. A ženy o nich vědí

Průzkum magazínu Žena v autě ukazuje, že ženy si velmi dobře uvědomují, jak je společnost jako řidičky vnímá. 

Nejčastější stereotypy:

  • Neumí parkovat (46 %)
  • Jezdí pomalu (17 %) 
  • Ohrožují ostatní (11 %)

Přesto jen 10 % dotazovaných věří, že tyto postoje nelze zobecňovat.

Co říkají data?

Dlouhodobě platí, že ženy se účastní dopravních nehod výrazně méně než muži. V celé Evropské unii zemře v důsledku dopravních nehod přibližně 3,5krát více mužů než žen. Důvodů je víc – ženy najezdí méně kilometrů, častěji volí veřejnou dopravu, a hlavně jsou méně náchylné k riskantnímu chování. (Centrum dopravního výzkumu) 


“A jak je to s počtem obětí nehod na ujetou vzdálenost? Odpověď nabízí statistický přehled severoamerické instituce Insurance Institute for Highway Safety, ze kterého vyplývá, že muži řidiči umírají na ujetou miliardu kilometrů o polovinu častěji než ženy,” dodává Roman Budský, dopravní expert z Platformy VIZE 0.

Za volantem si ženy nic nekompenzují

Podle Romana Budského se také muži za volantem často snaží ukázat, zatímco ženy řídí s větší pokorou a odpovědností:

„Ženy – na rozdíl od mužů – nemívají potřebu kompenzovat si komplexy z běžného života za volanty svých automobilů. Naopak vysoký počet mužů vidí v řízení automobilů cestu k vyjádření své mužnosti.“ Dodává také, že zahraniční průzkumy potvrzují, že muži si například snáze připustí, že nejsou dobří milenci, než že jsou špatní řidiči. 


Závěrem:

Ženy nejsou horší řidičky. Naopak - jsou mnohdy zodpovědnější, obezřetnější a navíc také častěji vystavené tlaku a agresi. A právě to bychom měli jako společnost změnit. Platforma VIZE 0 dlouhodobě podporuje projekty, které přinášejí data, vzdělávání i důležité změny.


Zdroj: Platforma VIZE 0    

Cestování Auto Žena




Newsletter

Pravidelný přísun novinek, inspirace na každý den, podpora pro rodiče i sdílení zkušeností. Takový je Newsletter webu eMaminy.cz. Přihlaste se k jeho odběru a čtěte o tématech, které vám pomohou v náročném období nebo zpříjemní rodinný život. Buďte první, kdo se dozví o nových článcích, akcích a událostech. Prosíme, potvrďte odběr ve vaší e-mailové schránce. 

© 2025 eMaminy.cz, s.r.o.
by Media Heroes