Češky za volantem: Opatrné, zodpovědné. A přesto pod tlakem
Devět z deseti českých řidiček se na silnicích setkává s agresivitou. Přesto řídí bezpečněji než muži. Platforma VIZE 0 byla odborným garantem průzkumu zaměřeného na ženy – řidičky, který zorganizoval magazín Žena v autě. Výsledky jasně ukazují, že ženy jsou za volantem zodpovědné, obezřetné, ale zároveň čelí celé řadě předsudků a nepříjemných situací.

Zdroj: Platforma VIZE 0
Agrese na silnici: Devět z deseti žen to zná z první ruky
Z průzkumu magazínu vyplynulo, že až 91 % řidiček se setkává s agresivním chováním ostatních účastníků provozu. Nejčastěji zmiňují tzv. myškování, nebezpečné předjíždění zprava, závodění nebo dokonce fyzické napadení. Do výčtu patří i troubení, slovní útoky, gesta nebo lepení se na zadek auta.
Tyto situace v ženách vyvolávají především nervozitu a vztek. U části žen ale dochází i k vyvolání strachu, což může mít zásadní vliv na jejich chování i pocit bezpečí za volantem.
Agresivní chování přitom není vůbec ojedinělé. Podle výzkumu agentury STEM/MARK z roku 2020 přiznává téměř 70 % řidičů, že se někdy nechají vyprovokovat k agresivnější jízdě. U mladých řidičů ve věku 18–29 let je to dokonce alarmujících 82 %. Agrese tak není výjimkou, ale běžnou součástí českých silnic, o to důležitější je ji brát vážně.
Co ženy označují za nejčastější formy agrese?
- Myškování (14 %)
- Předjíždění zprava (13 %)
- Závodění nebo fyzické napadení (shodně 12 %)
- Gesta, urážky, troubení, problikávání
A jak na to ženy reagují?
- 37 % žen přiznává nervozitu
- 36 % pocítí vztek
- 15 % se jednoduše bojí
Co ženy považují za své silné stránky?
Každá třetí žena za volantem říká, že její předností je obezřetná jízda, a téměř čtvrtina žen si cení svého důsledného dodržování pravidel silničního provozu.
Pozitivně ženy ve výzkumu Žena v autě hodnotily také svou schopnost soustředit se a rychle reagovat, případně zvládat více věcí najednou (např. řízení a konverzaci).
Naopak jen 3 % žen uvedly, že jejich silnou stránkou je plynulá a předvídatelná jízda. Může to naznačovat nejen kritičtější sebehodnocení, ale i vliv společenských předsudků, které ženy za volantem dlouhodobě provázejí.
TOP ženské řidičské přednosti podle průzkumu Žena v autě:
- Obezřetnost (35 %)
- Dodržování pravidel (23 %)
- Pozornost a rychlé reakce (14 %)
- Multitasking (9 %)
- Plynulost jízdy – tady si věří jen 3 %
Ženy v dopravě obecně méně riskují, jezdí zodpovědněji a častěji se poutají bezpečnostním pásem. To potvrzují i data Centra dopravního výzkumu: v období od ledna 2021 do července 2024 tvořily nepřipoutané ženy 24 % všech žen usmrcených při nehodách v automobilech, zatímco u mužů šlo o 30 %. V případě lehkých zranění nebyly připoutány pouze 3 % žen, u mužů to bylo více než dvojnásobek (7 %).
Bezpečí hraje u žen klíčovou roli. Podle Ministerstva dopravy ženy při cestování přikládají osobnímu pocitu bezpečí větší význam než muži, a to napříč věkovými skupinami. Zároveň ale platí, že vnímání důležitosti bezpečí roste s věkem u obou pohlaví. (Dopravníchování žen v datech, Ministerstvo dopravy ČR, 2020)
Rozdíly se odráží i v přestupkové statistice. Ačkoliv muži tvoří 56 % všech řidičů (oproti 44 % žen), na konci roku 2024 drželi 81,17 % všech trestných bodů. Přestože muži v průměru tráví za volantem více času a ujedou více kilometrů, teoreticky by měli mít více zkušeností a méně chybovat. Statistiky však ukazují opak. (Statistika&My,ČSÚ, 2021)
A co ženy považují za své slabiny?
Nejčastěji ženy zmiňují potíže s parkováním (34 %), nejistotu při řízení (27 %) a jízdu za ztížených podmínek, tedy v noci, za deště nebo sněžení (25 %). Naopak 10 % řidiček uvedlo, že při řízení žádné výrazné obtíže nevnímá. Jako slabinu uvedla pomalou jízdu jen malá část respondentek (4 %).
Stereotypy přetrvávají. A ženy o nich vědí
Průzkum magazínu Žena v autě ukazuje, že ženy si velmi dobře uvědomují, jak je společnost jako řidičky vnímá.
Nejčastější stereotypy:
- Neumí parkovat (46 %)
- Jezdí pomalu (17 %)
- Ohrožují ostatní (11 %)
Přesto jen 10 % dotazovaných věří, že tyto postoje nelze zobecňovat.
Co říkají data?
Dlouhodobě platí, že ženy se účastní dopravních nehod výrazně méně než muži. V celé Evropské unii zemře v důsledku dopravních nehod přibližně 3,5krát více mužů než žen. Důvodů je víc – ženy najezdí méně kilometrů, častěji volí veřejnou dopravu, a hlavně jsou méně náchylné k riskantnímu chování. (Centrum dopravního výzkumu)
“A jak je to s počtem obětí nehod na ujetou vzdálenost? Odpověď nabízí statistický přehled severoamerické instituce Insurance Institute for Highway Safety, ze kterého vyplývá, že muži řidiči umírají na ujetou miliardu kilometrů o polovinu častěji než ženy,” dodává Roman Budský, dopravní expert z Platformy VIZE 0.
Za volantem si ženy nic nekompenzují
Podle Romana Budského se také muži za volantem často snaží ukázat, zatímco ženy řídí s větší pokorou a odpovědností:
„Ženy – na rozdíl od mužů – nemívají potřebu kompenzovat si komplexy z běžného života za volanty svých automobilů. Naopak vysoký počet mužů vidí v řízení automobilů cestu k vyjádření své mužnosti.“ Dodává také, že zahraniční průzkumy potvrzují, že muži si například snáze připustí, že nejsou dobří milenci, než že jsou špatní řidiči.
Závěrem:
Ženy nejsou horší řidičky. Naopak - jsou mnohdy zodpovědnější, obezřetnější a navíc také častěji vystavené tlaku a agresi. A právě to bychom měli jako společnost změnit. Platforma VIZE 0 dlouhodobě podporuje projekty, které přinášejí data, vzdělávání i důležité změny.
Zdroj: Platforma VIZE 0