Královéhradecký kraj podporuje mobilní aplikaci Záchranka
Královéhradecký kraj se stal oficiálním partnerem mobilní aplikace Záchranka, která umožňuje jediným stiskem tlačítka přivolat zdravotnickou záchrannou službu, horskou nebo vodní záchrannou službu. Radní kraje schválili smlouvu, kdy bude kraj od ledna 2026 po dobu 15 měsíců bude aplikaci podporovat 40 tisíci korun měsíčně.
Přesná lokalizace a rychlé volání
Hlavní předností aplikace Záchranka je využití schopností chytrých mobilních telefonů pro stanovení přesného místa události, přičemž vytočení tísňové linky 155 a odeslání polohy je provedeno stisknutím jediného tlačítka. Volající je poté přepojen na zdravotnickou záchrannou službu. Na vzniku aplikace se v minulosti podíleli i zaměstnanci Zdravotnické záchranné služby Královéhradeckého kraje v čele s šéfem leteckých záchranářů Anatolijem Truhlářem.
„Jsme rádi, že se můžeme podílet na tomto mimořádném projektu, který pomáhá zachraňovat lidské životy. Tato spolupráce přináší lidem v regionu další moderní a užitečný nástroj, který v řadě případů pomáhá během situací, kdy se hraje doslova o vteřiny. Oceňuji také možnost rychlého varování uživatelů aplikace před extrémními projevy počasí a dalšími mimořádnými událostmi. V dnešní době, kdy má takřka každý z nás u sebe chytrý mobilní telefon, je to opravdu užitečná věc,“ vyzdvihl hejtman Královéhradeckého kraje Petr Koleta.
Kromě přivolání pomoci přináší aplikace varovná upozornění související například s počasím, požáry, úniky nebezpečných látek do ovzduší, nebo další událostmi, které mohou ohrožovat život či zdraví obyvatel. Aplikace rovněž umožňuje díky funkci Lokátor zjistit přesnou polohu uživatele a zobrazit nejbližší pohotovost, lékárnu či umístění veřejně přístupných defibrilátorů (AED). Je také přímo napojena na datový portál kraje.
Komplexní systém a nová generace tísňového volání
Aplikace Záchranka se tak postupem času proměnila v komplexní systém zajišťující bezpečí obyvatel – nejen na straně veřejnosti, ale i záchranářů. Vedle samotné aplikace pro veřejnost funguje také Portál aplikace Záchranka, kterou využívají operátoři při přijímání volání. Umožňuje jim zahájit videohovor, chat nebo automaticky překládaný chat, a to vše včetně přesné lokalizace, i pro lidi, kteří aplikaci nemají.
„Účelem systému mobilní aplikace Záchranka je výrazné zkrácení času příjezdu zdravotnické záchranné služby na místo události. Toho záchranáři dosahují především díky přesné lokalizaci pacientů. Aplikace Záchranka představuje významný pokrok v kontaktování záchranných složek. Jedná se o systém tzv. tísňového volání nové generace, kdy je telefonický hovor doplněn datovou komunikací,“ doplnil náměstek pro zdravotnictví Jiří Mašek s tím, že Královéhradecký kraj se připojuje k dalším partnerským regionům, mezi které patří Jihomoravský, Pardubický, Karlovarský, Olomoucký, Středočeský, Plzeňský kraj a hlavní město Praha.
Statistiky
Aplikaci Záchranka využívají v České republice již více než 3 miliony uživatelů. Funguje od roku 2016 a od té doby jejím prostřednictvím přivolalo pomoc téměř 14 000 uživatelů z Královéhradeckého kraje.
„Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje patří dlouhodobě mezi lídry v oblasti technologických inovací. Byla jedním z prvních partnerů, kteří s námi spolupracovali – ať už při samotném spuštění aplikace Záchranka, nebo při zavádění nových funkcí, například videohovorů. Právě v oblasti jejich využívání, které pro kraj zajišťuje také tým aplikace Záchranka a díky nimž mohou záchranáři nahlédnout na místo události ještě před příjezdem k volajícímu, patří Královéhradecký kraj k absolutní špičce v České republice. Jsme proto rádi, že se nyní Královehradecký kraj stává partnerem aplikace Záchranka a podpoří tak vývoj dalších technologií, které budou pomáhat,“ uvedl ředitel aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Mobilní aplikace Záchranka je provozována neziskovou organizací Aplikace Záchranka, z. ú., ve spolupráci s krajskými záchrannými službami, Horskou službou ČR a dalšími partnery. Aplikaci může veřejnost využívat od března 2016 a do chytrých telefonů si ji Češi a Češky stáhli více než 3,5 milionkrát. Pomocí aplikace bylo zprostředkováno už více než 210 000 tísňových hovorů na linku 155.
Zdroj: Královéhradecký kraj