Jak pomoci dětem překonat strach a učit se nové dovednosti?
Každý rodič nebo učitel někdy stojí před otázkou: Jak pomoci dítěti, které se něčeho bojí, cítí se nejisté nebo má problém zvládnout určitou situaci? Někdy děti potřebují naši podporu, ale zároveň je důležité, aby měly pocit, že samy zvládají svůj růst. Mgr. Zdenka Štefanidesová přibližuje přístup Kids’Skills, který pomáhá dětem objevovat v sobě sílu zvládat těžké situace.

Zdroj: Rodinná síť
Podívejte se na video s Mgr. Zdenkou Štefanidesovou.
Proč Kids’Skills funguje?
Místo toho, aby se dítě soustředilo na svůj problém („bojím se tmy“, „nejde mi psát diktáty“, „bojím se mluvit před třídou“), Kids’Skills ho vede k otázce: „Jakou dovednost bych se mohl/a naučit, aby mi to šlo lépe?“
To, co zní jako jednoduchá změna v myšlení, může být klíčový posun pro dítě i pro nás dospělé. Kids’Skills totiž mění perspektivu:
- Z problému dělá výzvu – místo pocitu selhání dítě vnímá, že má možnost něco ovládnout.
- Podporuje sebedůvěru – dítě samo aktivně hledá řešení a cítí, že situaci zvládne.
- Je hravá a kreativní – děti si mohou dovednost pojmenovat a pracovat s ní tak, jak jim to dává smysl.
Pro zvětšení obrázku klikněte ZDE
Děti mají rády konkrétní postupy, proto Kids’Skills využívá jednoduchý pracovní sešit, který jim pomáhá zaznamenat, co se chtějí naučit a kdo jim s tím může pomoci.
Chcete se dozvědět víc?
Metoda Kids’Skills se dnes využívá nejen v rodinách, ale i ve školách, terapii a práci s pěstounskými dětmi. Ukazuje, jak důležité je vidět děti jako schopné a silné osobnosti, které si dokážou najít cestu k řešení – jen k tomu někdy potřebují laskavého průvodce.
Zdenka Štefanidesová
Mgr. Zdenka Štefanidesová vystudovala Filozofickou fakultu UP v Olomouci (obory Bohemistika – Historie – Výtvarná výchova pro střední školy) a šestisemestrální studium Arteterapie na UK v Praze. Patnáct let pedagogicky působila v základním školství. V roce 2018 dokončila víceletý vzdělávací program „Specifika péče o děti v náhradní rodinné péči“ a u společnosti Dalet institut obhájila v roce 2021 pětiletý psychoterapeutický výcvik "Na řešení orientovaný přístup v poradenství a terapii". V roce 2021 zakončila výcvik u organizace ČOSIV a norského partnera kliniky Østbytunet s tématem "Podpora vzdělávání dětí s náročným chováním". V současné době spolupracuje s rodinami a školami v oblasti poradenství a terapie (zaměřuje se především na dětské klienty), lektoruje vzdělávání pěstounů, naplno se věnuje vzdělávání pedagogických a sociálních pracovníků i skupin rodičů. Je propagátorkou přístupu „Terapeutické učitelství“.
Zdroj: Rodinná síť
Děti Komunikace Náhradní rodič, pěstoun Rodič Rodina Vzdělání Výchova dětí