Education at a Glance 2025: Podíl vysokoškolsky vzdělaných Čechů je stále nízký
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo souhrn klíčových dat z aktuální publikace OECD Education at a Glance 2025, která každoročně nabízí podrobný pohled na vzdělávací systémy v členských a partnerských zemích. Letošní ročník se zaměřuje především na oblast terciárního vzdělávání.

Zdroj: freepik.com
Vzdělání přináší vyšší příjmy, ale Česko zaostává v podílu vysokoškolsky vzdělaných
Podle zprávy OECD patří Česká republika mezi státy s nejnižším podílem terciárně vzdělaných osob. Terciární vzdělání absolvovalo v České republice pouze 27 % dospělé populace ve věku 25–64 let, zatímco průměr zemí OECD dosahuje 42 %. To může v budoucnu negativně ovlivnit konkurenceschopnost České republiky na trhu práce.
Zpráva zároveň potvrzuje, že vyšší vzdělání vede k nižší nezaměstnanosti a vyšším příjmům. Mladí lidé (25–34 let):
- bez dokončeného středoškolského vzdělání čelí v ČR 9,5% nezaměstnanosti,
- u středoškolsky vzdělaných se jedná o 2,8 %,
- u vysokoškolsky vzdělaných osob je to jen 2,4 %.
Lidé s dosaženým terciárním vzděláním obecně v rámci zemí OECD také dosahují nejvyšších příjmů. Absolventi vysokých škol mají v průměru o 60 % vyšší příjem než absolventi středních škol.
Silná závislost na vzdělání rodičů a genderové rozdíly v odměňování
Z dat OECD rovněž vyplývá, že vzdělání rodičů má zásadní vliv na to, zda děti úspěšně dokončí vysokou školu. Pokud má alespoň jeden rodič terciární vzdělání, dosahuje tohoto stupně vzdělání 60 % mladých lidí. U dětí rodičů se středoškolským vzděláním je to pouze 30 %.
Genderové rozdíly v odměňování na trhu práce jsou patrné ve všech stupních dosaženého vzdělání a přetrvávají i mezi vysokoškolsky vzdělanými. Ženy s terciárním vzděláním pobírají v průměru jen 74 % příjmu mužů se stejným vzděláním, což je méně než průměr zemí OECD (77 %).
Na vysokou školu nastupují více ženy a mezi studenty vedou technické a přírodní obory
- Studenti nastupují primárně do bakalářských studijních programů. V průměru zemí OECD činí tito studenti 77 % nově nastupujících a v České republice je pak tento podíl ještě vyšší (87 %).
- Většinu nastupujících studentů na vysoké školy tvoří ženy. V průměru zemí OECD nastupuje podle posledních dostupných údajů na vysoké školy 54 % žen, v České republice se pak jedná o 56 % žen.
- Nejčastěji studenti v České republice absolvují přírodní a technické obory (23 %), byznys, právo a humanitní a společenské vědy (shodně 19 %).
Celou zprávu Education at a Glance 2025 si můžete přečíst ZDE: Education at a Glance 2025 | OECD.
Výběr klíčových dat pro Českou republiku je pak k dispozici ZDE.
Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy